With courtesy to www.growthwheel.com

Det som Founders må bygge…

Om forretningskoncept, Kunderelationer, Organisation og drift
af vores fremtidige virksomhed

Forretningskoncept

  • Design, produktion og salg af smukke og behagelige uldsko efter individuelle mål.

    Enhver virksomhed må dække et behov. I en stadig mere omskiftelig verden, hvor teknologien udvikles i en eksponentielt stigende kurve, kan det være vanskeligt at udvælge netop det behov som man vil dække med sin virksomhed. Jeg besluttede som ganske ung at jeg ville skabe min egen virksomhed. Men, først måtte jeg finde det perfekte produkt, som jeg kunne bygge mit aktiv på. Ved en tilfældighed blev det min mor som fandt produktet for mig.

    Min far var uddannet landmand, og var begyndt at holde får som en hobby. Min mor begyndte så at karte og spinde eller filte ulden fra disse får. En dag havde hun filtet nogle uldstøvler, som viste sig at blive populære blandt venner og familie. Således fandt vi grundlaget for virksomheden Glerups, som vi etablerede i 2003. Glerups dækker et af menneskehedens mest basale behov, nemlig; varmt fodtøj.

    Filtede uldstøvler af ren naturlig uld, har vist sig at være et efterspurgt produkt, og vi fandt i Glerups en teknik til at producere dem i en industriel skala til en attraktiv produktionspris. Denne teknik kan forbedres, så produktionen kan automatiseres og produktionsprisen sænkes yderligere.

    Nye patenterede filtemaskiner kan, sammen med 3D-designede læster, producere enkelt styks fodtøj efter individuelle mål.

    Ny software gør det muligt med sin mobiltelefon, at opmåle sin egen krop, så en målfast avatar kan genereres og arkiveres i et kundearkiv.

    Ved at kombinere alle disse nye produktionsteknikker og data kan man idag producere en individuelt tilpasset kollektion af fodtøj i ren naturlig uld, til industrielle produktionspriser.

    Det vil gøre skomagerens håndlavede fodtøj efter individuelle mål tilgængeligt for masserne, og det er præcist hvad vi har tænkt os at gøre.

  • Glerups øger stadig afsætningen, og der findes et stort og umættet marked for varmt og behageligt fodtøj. Den hemmelige ingrediens i Glerups succes, er uldens helt specielle egenskaber som beklædning.

    Fodtøj (og anden beklædning iøvrigt) af ren naturlig uld er ekstremt behageligt fordi det holder huden tør så vi kan holde varmen. Derudover er uld nemt at holde, fordi det indeholder lanolin som skyr snavs og lugt. Det er let og slidstærkt, og det er oven i købet et naturligt og fornybart materiale, som kan bortskaffes og genoptages i naturens eget kredsløb.

    Vi vil udnytte at beklædning af uld er miljøvenligt og meget behageligt at bære på kroppen. Moderne fremstillingsteknikker har givet os endnu finere kvaliteter i tekstiler og mit patenterede filtesystem giver os endnu flere muligheder for nye banebrydende designs af fodtøj.

    Vi kan med andre ord fremstille en komplet kollektion af fodtøj i 100% naturlige materialer, som er miljøvenlige og ekstremt behagelige at gå i. Både ude og inde, sommer og vinter.

    Med nye digitale salgs- og produktionsprocesser kan vi sikre, at vores fodtøj passer til vore kunder.

    Vi vil altså levere behageligt fodtøj af naturlige materialer som passer til vore kunder. (Frem for at finde kunder som passer til vore produkter.)

  • I de sidste 20-30 år har vi bygget detailbutikker som nemt og hurtigt kan indrettes til handel med alt fra sko til biler. Vi har bygget standardiserede og effektive distributionssystemer, lagerstyring og bogføring. Således kan enhver nu, uden væsentlig forudsætninger eller uddannelse, etablere sin egen web shop, og outsource driften lige fra produktion af produkterne over lagerstyring, pick & pack, levering, on-line markedsføring og bogføring..

    Vi står netop nu over for endnu en bølge af automatisering. Kundehenvendelser besvares allerede af robotter, og kunstig intelligens vil bringe os flere effektiviseringer.

    Især i modebranchen er returneringer en væsentlig omkostning. Der mangler redskaber som mere præcist kan illustrere hvad kunderne skal forvente når de bestiller. Realtime renderinger af målfaste avatarer, iklædt de aktuelle beklædningsgenstande, vil snart vise kunderne præcist hvordan et køb vil klæde netop dem.

    Designeren vil forinden udvikle, visualisere og præsentere produkterne med 3D-software. Som forhandlere kan vi således få en fornemmelse for efterspørgselen, allerede inden den første prøve er syet. Som producent kan vi få præcise mønstre og opskrifter på produkter, som vi kan producere på digitaliserede maskiner.

    Modebranchen står, med andre ord, overfor en revolution som ligner det den grafiske branche gennemlevede da vi fik desk top publishing. En masse designprocesser optimeres, og en masse medarbejdere overflødiggøres.

    Nogle virksomheder vil enten forivre sig og investere for tidligt, eller helt overse udviklingen og fejle. Andre vil overtage markedet ved at forstå og udnytte de nye værktøjer og muligheder.

    Nogen vil koncentrere sig om enkelte processer i værdikæden, mens andre vil forsøge at mestre hele værdikæden.

    Vi vil mestre og kontrollere hele værdikæden, fra råvaren til slutbrugeren.

    Vi vil kunne designe, producere, markedsføre, levere og servicere vore produkter. For hver effektivisering der skabes i kæden, vil vi selv kunne høste gevinsten, og for hver forandring vil vi selv kunne omstille.

    Vi vil kunne udnytte vore designeres 3D-modeller i vores markedsføring såvel som i produktionen. Vi vil udnytte vores dialog med kunderne til at udvikle produkterne. Vi vil sikre denne dialog med kunderne via vores web shop og software som kan støtte kunderne i deres købsbeslutninger. Vi vil producere vore produkter i digitaliserede og automatiserede processer, som vi selv designer.

    Vi vil starte med at designe og producere fodtøj af filtet uld med såler af naturgummi til både mænd og kvinder.

    Vi vil også stille vores design- og produktionskapacitet til rådighed for andre brands, og servicere disse med bæredygtige produkter af høj kvalitet til konkurrencedygtige priser.

    Derudover vil vi udvikle en helt ny produktionsteknik, til fremstilling af disse produkter. Vi vil dernæst bygge vores egen produktionskapacitet, baseret på denne teknik, og vi vil sidenhen bygge færdige produktionsfaciliteter og tilbyde kapaciteten til andre brands.

  • Vi vil designe og producere fodtøj til samfundets støtter. Vi vil levere kvalitetsvarer til en pris som først og fremmest er profitabel, men som også signalerer opnåelig og solid kvalitet.

    Den gode middelklasseborger skal kunne føle sig godt tilpas i vore produkter, og samtidigt styrke sin prestige. Vi vil henvende os til dem som gør det godt. Vore ledere i hverdagen, på arbejdet, i idrætsforeningen, kulturen og i vore familier.

  • Vi vil besidde en patenteret teknologi, som gør os i stand til at producere banebrydende designs af fodtøj i ren naturlig uld. Designs, som vil ændre mulighederne og bryde med tidligere begrænsninger for produktion af fodtøj i ren naturlig uld.

    Hidtil har uldsko stort set været begrænset til sko som bruges i hjemmet. Med vores nye produktionsteknik kan vi pludseligt fremstille designs, som også kan konkurrere på de andre markedssegmenter for fodtøj som f.eks. sneakers, hverdagssko, vintersko- og støvler.

    Det vil åbne et Blue Ocean, og markedet vil kun begrænses af vores produktionskapacitet.

    Vi vil være den største nyhed i branchen, siden Crocs lancerede lette formstøbte sko af EVA.

    Vi har muligheden for at sikre os en unik position på markedet for håndfiltede uldsko fra Nepal.

    Via mit netværk i Nepal, kan vi opkøbe de producenter som leverer til Danmark og Tyskland.

Kunderelationer

  • Vi vil benytte os af vores samlede netværk i organisationen. Det vil sige, at vi først og fremmest vil opdatere hinanden, på vores fælles øjeblikkelige situation og på vore fremtidige planer og ønsker som virksomhed. Har vi brug for hjælp, vil vi række ud efter den i vores samlede netværk. Det forudsætter en åbenhed og en ærlighed i vores virksomhedsdrift, så vi ikke svigter den tillid netværket viser ved at levere den hjælp vi ber om.

    Med tiden vil vores netværk vokse, og langt den største gruppering i dette netværk vil være vore kunder. Vi vil bruge vore kunder proaktivt til at teste vore idéer og initiativer. Vi vil simpelthen spørge dem hvad de synes om vore nye produkter og services, inden vi lancerer dem. Vi tror på, at vore kunder vil os det bedste, hvis vi ønsker det bedste for vore kunder.

  • Der er ikke længere grund til at diskutere om markedsføring er blevet digital. Langt den største del af salget foregår online, og således også markedsføringen.

    De store medier hedder Facebook, Instagram, TicToc og Google på B2C, mens LinkedIn også blander sig på B2B. Direct marketing via emails kan også spille en stor rolle.

    Herforuden vil afsætning via de store handelsplatforme som Amazon, Zalando og lign. være af stor interesse.

    Via disse medier må vi opbygge en effektiv leadgenerering.

    Vi må dernæst guide vore nye potentielle kunder igennem deres beslutningsproces, så vore anstrengelser konverteres til salg.

    Vi skal kende den pris vi kan (og vil) give for et salg, og vi skal konstant stræbe efter at konvertere til så lav en omkostning som muligt.

    En del af denne omkostning består af såkaldt content. Altså annoncematerialet inklusivt billeder, grafik og video.

    Vi bør stræbe efter at have en fast tilknyttet stab af medarbejdere som ikke blot kan administrere media-forbruget, men også forfatte tekster og billedmateriale. Vi bør i den forbindelse udnytte at vore produkter allerede findes digitalt, og at vi for relativt få omkostninger kan skabe vore egne 3D-renderede produktpræsentationer i egne unikke miljøer og virtuelle 3D-genererede verdener.

  • En ofte forsømt disciplin i moderne websalg. Når vi har brugt penge på at få et salg, må vi også gøre alt hvad vi kan for at dette første salg leder til flere salg. Både til samme kunde, men også til nye kunder som køber på anbefaling af samme kunde.

    Vi må tilbyde tryghed og sikkerhed for tilfredshed, i form af lange returfrister, fuld tilfredshed, eller pengene tilbage, hurtig og fri levering etc.

    Dernæst må vi leve op til disse løfter ved at gøre alt hvad vi kan for at tilfredsstille vore kunder. Også selv om det her og nu kan føre til ekstra omkostninger, som måske kan føles unfair.

    Der skal mange tilfredse kunder til at skabe et godt omdømme, og få utilfredse kunder til at skade samme omdømme.

    Det er altså utroligt vigtigt at besvare alle kundehenvendelser. Også de ubehagelige, fra utilfredse kunder. Derfor nytter det heller ikke at skjule sig bag automatiske bots, som via AI skal kunne besvare trivielle kundehenvendelser. De er næsten med sikkerhed garanter for utilfredse kunder.

    Man kan endnu ikke erstatte menneskelig kontakt med robotter. Den viden og læring om kundernes oplevelse af vores virksomhed, som opnåes ved at tale med kunderne, vil også kun komme os til gode, hvis vi rent faktisk, - ja; taler med kunderne.

  • Du kan komme til Verdens ende på en løgn - men, du kan ikke komme tilbage igen!

    Vi tror på sandruelighed, og vi tror på, at andre vil belønne os for sandruelighed. Derfor siger vi hvad vi gør, og vi gør hvad vi siger. Begår vi fejl, (og det sker), så erkender vi fejlene og korrigerer så hurtigt som muligt.

    Vi er ikke naive, og vi ved at vi lever i en verden som indeholder både godt og ondt. Vi vælger at tro på det bedste indtil det modsatte er bevist. Derfor vil vi også forvente at vi skuffes nu og da.

    Vi vil kommunikere direkte med vore kunder på de kanaler hvor de kender os. Vi vil udtrykke os generelt via vore web shops og via de medier vi anvender i vores generelle markedsføring.

    Vi er en dansk virksomhed, som altid vil udtrykke os på dansk, men som også vil kommunikere officielt på engelsk, fordi vi opfatter os som en international virksomhed.

    Derudover bør vi tilstræbe at tilpasse vores kommunikation til den specifikke modtager som vi henvender os til. Der kan altså være forskel på hvordan vi udtrykker os overfor mænd som er over halvtreds og yngre kvinder under tredive.

  • Al markedsføring bør bygges på en fortælling som forklarer hvorfor?

    Hvorfor vi eksisterer!

    Hvorfor vi bør tages alvorligt!

    Hvorfor vi bør være en del af vore kunders liv!

    Den historie bør handle om smukt design, ekstrem komfort, naturlige materialer og høj kvalitet. Designs som passer vore kunder, og ikke kunder som passer vore designs.

    Vi tror på at man skal gøre godt for at have det godt.

    Vi bestræber os på at efterlade Verden lidt bedre end vi fik den.

    Vi vil gerne forbedre den måde vi klæder os på, og vi vil gerne forbedre den måde hvorpå vi producerer vores beklædning.

    Vi tror på at vi kan opfylde ikke bare et men hele to af vore mest basale behov. Nemlig, behovet for at kunne holde varmen og behovet for social anerkendelse. Vi tror også på, at vi, for at kunne opfylde det sidste behov, må definere og fortælle vores historie så skarpt og præcist, at vore kunder vil opfatte os som et eftertragtet brand.

Organisation

  • Vi tror på, at vi har potentialet til at skabe en virkelig betydelig virksomhed som vil have indflydelse på vores egen, men også en masse medarbejderes tilværelse.

    Vi tror på, at vores virksomhed vil generere meget store værdier, og store værdier udløser ofte kampe. Derfor vil vi allerede nu forsøge at sikre vores egen fremtidige indflydelse over den virksomhed vi stifter. Selvom det kan vise sig at være skønne spildte drømme, vil vi gerne udvise rettidig omhu, og sikre en fast ejerstruktur og formål for virksomheden for fremtiden.

    Vi vil derfor allerede nu forberede en stabil ejerstruktur.

    Vi vil lægge majoriteten på 60% af alle virksomhedens aktiviteter i moderselskabet dialogo.dk ApS.
    Ejerne af moderselskabet (Herefter kaldet Founders*) vil etablere en bestyrelse til at sikre virksomhedens formål og aktiver.

    Et ejerskab i modervirksomheden er derfor lig med en fast bestyrelsespost, med indflydelse i forhold til ejerskabets størrelse, som ejeren kan overdrage til en repræsentant for ejeren.

    For hvert af moderselskabets datterselskaber, vil der ligeledes sammensættes en bestyrelse, med repræsentanter for hver af ejerne og med indflydelse svarende til ejerandelene.

    * FOUNDERS: Vore visionære founders kaster kræfter, erfaringer og/eller penge ind i projektet, og de vil derfor altid betegnes som founders, og vil besidde majoriteten af ejerandelene i virksomheden, samt en række privilegier. Herunder en fast plads i virksomhedens bestyrelser.

    Vore Founders har opbygget virksomhedens forskellige funktionsafdelinger med dens infrastruktur og formål. Samtidigt forventes det de ikke blot opbygger den grundlæggende struktur for deres aktuelle funktionsafdeling, men at de også leder og ansætter de fremtidige medarbejdere i denne afdeling. En Founder vil således have ansvar for de næste medarbejdere som skal arbejde i deres ansvarsområde. De vil fungere som mentorer for nye ledere og medarbejdere i virksomheden, og vil lede i overensstemmelse med vore etiske værdier:

    • Vi taler ikke usandt. Hverken over for hinanden, vore samarbejdspartnere eller vore kunder.

    • Vi tror på at godt arbejde betaler sig og på rettidig omhu.

    • Vi vil altid bestræbe os på ikke at forurene. Både i vores produktion og med vore produkter.

    • Vi vil ikke diskriminere i forhold til hverken køn, alder, hudfarve eller religion.

    • Vi tror på demokrati, menneskerettigheder, love og lighed for lovene.

    • Vi tror, kort sagt på, at man skal gøre godt, for at have det godt..

  • Vi skal bruge medarbejdere inden for alle virksomhedens arbejdsområder. Vi vil invitere nye medarbejdere via vores netværk, og vi vil tilbyde medejerskab i form af andele i den faste pulje af medarbejderandele.

    Vi forventer en stadigt voksende medarbejderstab i virksomheden. Enhver organisation har brug for et hieraki, faste kommandoveje og ansvarsfordelinger. Vi vil fra start opbygge organisationen med en klar opdeling af medarbejderne i kun 2 lag. For hver funktion i virksomheden vil vi ansætte en fremtidig leder, som skal drive afdelingen.

    Vi forventer at skulle ansætte medarbejdere over hele Verden. Derfor vil vi ofte ikke kunne møde dem fysisk. Derfor må vi ofte kun kommunikere via video eller tekst. Man kan altså enten arbejde på en af virksomhedens faste adresser eller fra egen adresse, men alle vil være forbundet med digitale kommunikationslinjer og fælles software og serverplads.

    Dog vil vi forsøge at samle alle medarbejdere mindst 1 gang årligt. Disse samlinger bør bruges til almindeligt socialt samvær, og fejring af virksomhedens resultater.

    Samtidigt bør de bruges til små sprint på aktuelle projekter, og orientering om, eller udarbejdelse af nye projekter og mål.

    Endeligt bør virksomhedens generalforsamling afholdes under sådan en samling.

    Vi vil betale vore medarbejdere i forhold til deres lokale lønniveau. Vi vil til enhver tid søge de bedst kvalificerede medarbejdere, frem for de billigste, og vi vil sikre os, at de forstår og efterlever vore etiske værdier:

    • Vi taler ikke usandt. Hverken over for hinanden, vore samarbejdspartnere eller vore kunder.

    • Vi tror på at godt arbejde betaler sig og på rettidig omhu.

    • Vi vil altid bestræbe os på ikke at forurene. Både i vores produktion og med vore produkter.

    • Vi vil ikke diskriminere i forhold til hverken køn, alder, hudfarve eller religion.

    • Vi tror på demokrati, menneskerettigheder, love og lighed for lovene.

    • Vi tror, kort sagt på, at man skal gøre godt, for at have det godt.

  • Udover fastansatte medarbejdere, vil der være produkter og ydelser som sources eksternt. Vi vil søge tætte transparente aftaler med disse leverandører og samarbejdspartnere.

    Vi vil sikre os, at vore leverandører lever op til vore krav til kvalitet og pris, men også til vore etiske værdier.

    • Vi taler ikke usandt. Hverken over for hinanden, vore samarbejdspartnere eller vore kunder.

    • Vi tror på at godt arbejde betaler sig og på rettidig omhu.

    • Vi vil altid bestræbe os på ikke at forurene. Både i vores produktion og med vore produkter.

    • Vi vil ikke diskriminere i forhold til hverken køn, alder, hudfarve eller religion.

    • Vi tror på demokrati, menneskerettigheder, love og lighed for lovene.

    • Vi tror, kort sagt på, at man skal gøre godt, for at have det godt.

  • Alle forretningsgange er i princippet altid til forhandling, og bør altid evalueres løbende og optimeres om muligt.

    Vi vil automatisere og digitalisere så mange forretningsprocesser som muligt, og vi vil forsøge at kopiere og genbruge best practice i alle vore processer.

    Vore Founders vil være ansvarlige for at alle forretningsprocesser udvikles, beskrives og overleveres til nye medarbejdere i organisationen.

    Vi vil altid stræbe efter at mestre så mange led i værdikæden som muligt inde i kredsen af dattervirksomheder.

    Det betyder f.eks. at vi måske en dag selv vil dyrke vores gummi på vores egen gummiplantage, eller vores egen uld på vores egen fårefarm. Sådanne virksomheder ligger dog på nuværende tidspunkt uden for vores fokus, og det bør være et krav, at vi kan gøre sådanne virksomheder profitable.

    Vi vil f.eks. selv bygge vores produktionsapparat til fremstilling af uldsko, men det betyder ikke nødvendigvis, at vi selv vil drive en virksomhed som bygger maskiner. Vi vil højst sandsynligt selv designe og/eller specificere vore maskiner, og dernæst source dem eksternt.

    Vi vil bygge vores eget produktionsapparat og vi vil naturligvis også selv drive det. Derfor vil vi skulle kunne bearbejde vore råvarer og i detaljen kunne mestre produktionen af vore produkter.

    Vi vil f.eks. selv designe vore produkter, og det vil vi gøre kontinuerligt fordi vi løbende vil lancere nye produkter. Således vil vi drive en designvirksomhed som et datter- eller søsterselskab. Denne designvirksomhed vil måske også kunne bidrage til virksomheden ved at sælge sine kompetencer til andre eksterne kunder.

    Vi vil altså komme til at skulle mestre en meget bred vifte af kompetencer i vores virksomhed. Vi vil både være en designvirksomhed, en produktionsvirksomhed og en salgsvirksomhed. For alle disse virksomheder vil vi skulle administrere, lede og drive alle forretningsgangene effektivt og optimalt.

  • Vi vil sikre os “fast grund" for vores virksomhed.

    Derfor skal ejerstruktur, virksomhedens vedtægter, ejerbog, ejeraftaler, alle ansættelser og handelsaftaler være beskrevet dækkende i form af skriftlige dokumenter.

    Vi vil søge beskyttelse af vore intellektuelle rettigheder, og vi vil forsvare dem skulle det blive nødvendigt.

    Patenteringen af den filteteknik som vi vil basere produktionen af uldskoene på, vil være registreret personligt af Thomas Glerup Kristensen, som vil stille dette patent til rådighed for virksomheden via en særlig kontrakt.

    Vi vil registrere vores selskab i Danmark, og drive den efter dansk lov. Alle underselskaber skal registreres i det land som de opererer i, og følge dette lands lov.

    Vi vil betale de skatter som loven foreskriver, og vi vil ikke tilstræbe at omgå eller nedbringe vores skattebetalinger ved spekulation i særlige juridiske konstruktioner med dette formål alene.

    Vi vil som udgangspunkt forsøge at få en Founder med i ejerkredsen som kan tage ansvaret for vore juridiske kontrakter, og opbygge en stærk juridisk afdeling. Ellers må vi benytte os af ekstern juridisk rådgivning, indtil virksomheden når en størrelse hvor det giver mening mening at ansætte til en juridisk afdeling.

If you want to read more about each of the companies, you can read it here!
If you want to read more about the organisation of the company, and the shares available, you can read it here!

Drift

  • For hvert cvr-nummer skal der føres et regnskab.

    Alle regnskaber skal føres digitalt, og alle bilag skal bogføres øjeblikkeligt og så automatisk som muligt. Der skal bankafstemmes dagligt, så alle regnskaber er opdaterede og øjeblikkelige til enhver tid.

    Der skal automatisk kunne udtrækkes aktuelle nøgletal og rapporter, som kan anvendes som beslutningsgrundlag for ledelsen af virksomheden.

    Bogføring og økonomistyring skal foretages internt af Founder eller ansatte for alle virksomhedens cvr-numre.

  • Vi står i skrivende stund med en idé, og vi skal realisere denne idé til virkelighed. Alting skabes to gange, og den første er når den udtænkes, så vi er godt begyndt, men det er oplagt, at vi har brug for kapital til at iværksætte vores start up.

    Vi har brug for kapital til udvikling/køb af maskiner, råvarer og faciliteter.

    Dernæst har vi brug for kapital til køb af arbejdskraft og software.

    Præcist hvor meget kapital vi behøver det ved vi faktisk ikke, og det er her den største risiko ligger. Vi ved endnu ikke hvor lang tid det vil tage at bygge de første filtemaskiner. Vi kender ikke den faktiske produktionskapacitet, før vi har bygget og testet det første produktionsanlæg. Og, vi ved ikke hvor lang tid det vil tage at nå den omsætning, som får os forbi break even.

    Vi har til gengæld en god erfaring for hvad vi kan tjene på salg af uldsko, hvad det koster at sælge dem, og hvad det koster at opbygge afsætningskanalerne, logistikken og administrationen.

    Vi kan også ret præcist beregne vores cashflow, når først vi får etableret et salg og når break even. Alle faste og variable udgifter er kendte, og sæsonudsving vil også ret hurtigt vise sig ret stabilt i omsætningen. Dermed vil lagerbindinger til råvarer og stødlagre, bestemme de væsentligste belastninger på kassekreditten.

    Derfor vil vi forfølge en strategi hvor vi etablerer så meget af virksomheden med founders Sweat Equity. Vi vil altså indbyde vore Founders til at etablere virksomhedens infrastruktur og gøre den operationel uden at betale dem anden løn for deres arbejde, end en ejerandel og dermed en chance for en stor fremtidig gevinst, når virksomheden bliver profitabel.

    Den hurtigste vej til profit vil sansynligvis være salg af håndfiltede uldsko, fremstillet i Nepal. Måske kunne man forhandle sig frem til en overtagelse af Wool2fit, med henblik på en videreførelse af brandet og webshoppen. En hurtig skalering af dette salg, ville kunne finansiere udviklingen af de øvrige aktiviteter.

    Dernæst kan vi invitere investorer til at bidrage med startkapital mod op til 10% af virksomhedens ejerandele.

    Endeligt, vil vi måske kunne skaffe likviditet, ved at sælge varer på bestilling til efterlevering, eller ved at formidle produktionsordrer til Nepal for andre brands.

  • Vi kan starte med at købe produktion af uldsko i Nepal, eller alternativt at formidle produktionskapacitet mod en kommission.
    Produktion i Nepal vil indebære en forudbetaling på 50% af produktionsprisen.
    Det vil indebære at produktionen forudbestilles i mindst 6 måneder og at den deles op i månedlige delleveringer, som endelig fragtes hjem samlet efter de 6 måneder. Suppleringsordrer kan måske leveres på 3 måneder inklusiv forsendelsestid med fly fra Nepal. Containerfragt er muligt, men tidskrævende og tager yderligere 3 måneder som skal lægges til leveringstiden.

    Således kræver produktion i Nepal grundig og forsigtig planlægning og forudsigelser af både salg og lagerkapacitet. Til gengæld er både kvalitet og pris attraktiv i forhold til produktion i Europa.

    Vi vil etablere vores første egenproduktion i Danmark.

    Vi vil automatisere vores produktion, så lønandelen sænkes tilstrækkeligt til at vi bliver konkurrencedygtige i forhold til den eksisterende produktion af uldsko.

    Vi vil sikre os at vi kan skalere vores produktion, så den kan fordobles årligt.

    Derfor vil vi også sikre os, at vore leverancer af råvarer kan skaleres med samme hastighed.

    Vi skal være i stand til at kunne producere, så vi lige akkurat dækker vores afsætning, og helst ikke mere. Derfor skal vi løbende kunne forudsige væksten i afsætningen.

    Vi må derfor operere med en LEAN produktion, og nedbringe vore leveringstider til et minimum, uden at vi sætter begrænsninger for hvor hurtigt vi kan vokse.

  • Vi vil blive en virksomhed som i styres af data.

    Cashflow er afgørende i opstartsfasen, og skal løbende beregnes efter data i vores digitale regnskabssystem.

    Design af vore nye produktionsanlæg vil foregå i 3D-software, og alle filer skal samles sikkert på vores egen server.

    Udvikling af vores software til definering og fremstilling af individuelt størrelses-tilpassede læster vil selvsagt også være digitalt, og skal sikres på egne servere.

    Forecast af produktionen, skal ligeledes beregnes ud fra historiske salgsdata fra samme regnskabssystem og shopløsninger.

    Alle produktkalkulationer er indlejret i vore produktdata på hver enkelt vare.

    Produktionsordrer skal genereres ud fra vores lager- og varedatabase.

    Alle ordrer modtages og leveres via vore shopløsninger, som skal integreres med vore regnskabsprogrammer.

    Vi vil sammensætte vores IT af mindre selvstændige applikationer som integreres via API’er og som hostes i “skyen”.

    Vi vil evt. selv udvikle enkelte databaser og tilrette applikationer som kan modtage og bearbejde kundedata, som f.eks. mål-faste avatarer.

    Vore Founders vil være ansvarlige for at indsamle, administrere og behandle alle disse data, så de bliver tilgængelige og anvendelige hvor det er hensigtsmæssigt for driften og udviklingen af vores virksomhed.

  • Kontorfaciliteter til administration, møder og design og udvikling, vil i første omgang foregå på Founders laptops eller egne stationære PC’er.

    Når virksomheden bliver profitabel og har opbygget kapital, kan man investere i eller leje ejendom.

    IT vil blive hostet i skyen.

    Produktionsfaciliteter må nødvendigvis skaffes til placering af de fysiske maskiner og lagre der er behov for. Hvor meget der kræves, ved vi først når produktionsapparatet er endeligt udviklet.

    Der er dog ingen tvivl om, at det vil være en stor opgave at finansiere disse faciliteter. Derfor giver det mening at starte med en produktion af håndfiltede produkter i Nepal, så investeringen kan modsvares af besparelser på køb af produktion i Nepal.